Інтернет як новий медіа-простір”

Антонова Олександра, м.Харків

 Ми живемо у тривимірному просторі, вимірюємо усе трьома категоріями - добре, погано і нейтрально, і навіть у вірі прагнемо до трьох початків - Батька, Сина і Святого Духу. Але людині незабаром стало тісно в "трьох стінах", і вона вирішила створити новий, четвертий простір - Інтернет. Хоча оцінюємо ми це ноу-хау все рівно тими ж трьома категоріями.

Позитивна категорія - доступність інформації та її кількість. Сьогодні людська думка займає вершину піраміди. Вона є своєрідним п’ятим елементом. Але думка винятково активна, що перетворюється у мотивацію людської поведінки. Причому ця думка набуває найвищої цінності в тому випадку, коли нею користується інша людина. У таких випадках ми говоримо про "украдену" інформацію.

З появою Інтернету у людини з'явилася можливість вишиковувати свої власні піраміди за допомогою чужих думок. Але тут ми говоримо про позитивний характер подібного явища, оскільки людина перестала бути обмеженим. Інтернет дав можливість не просто бути тією людиною, що є поряд, а щось значити. Сотні підлітків можуть бути ким завгодно. Їм не потрібно ховати очі, говорити тремтячим голосом і почувати жахливі болі у животі. Їх можуть тепер почути і прийняти.

Але подивимося на інший бік цієї "соціальної медалі", у так званих негативних категоріях. Із процесу спілкування зникає тактильний контакт, що є одним із найважливіших чинників успішності комунікативного процесу. Людина, до того ж, не бачить очей свого співрозмовника. А це усе призводить до того, що створюється певний образ, і виникають відповідні вимоги та чекання стосовно цього образу. Коли ж чекання не виправдовуються, людина стає агресивною або, навпаки, замикається в собі. У повсякденному житті ми називаємо це розчаруванням.

Тому людині потрібний відхід. До іншого світу, іншого простору. Дитина після розлучення батьків, наприклад, занурюється у світ комп'ютерних ігор. По-перше, їй потрібна простота: натиснув на кнопку, і усе відбувається так, як хоче саме він. Клікнув двічи мишкою, і батьки знову разом. По-друге, комп'ютерна гра - це модель реального життя, де герої гри є проекцією всіх бажань і прагнень дитини. Вбиваючи чергового "ворога", дитина тим самим вихлюпує свою агресію, що накопичилася у неї стосовно батька або матері.

Таким чином, компютер стає замінником, деяким аналогом реальної дійсності, а Інтернет – тим інструментом, за допомогою якого можна впливати на підсвідоме людини, що виводить у свідоме потрібні” ідеї.

Так, не для кого не є секретом той факт, що ті інтернетівські сайти, що мають у себе в запасі порнографічні сторінки, користуються набагато більшою популярністю, ніж ті, що таких не мають. Заборонений плід стає доступним, і кожний намагається його спробувати.

Як приклад, приведемо наше дослідження, ціллю якого став аналіз впливу порнографії в Інтернеті на підлідків. Респондентами було обрано 15 студентів 17-18 років. На першому етапі дослідження було проведено опитування (головне питання – Якщо у Вас був би вільний доступ до Інтернету, який сайт Ви відвідали б у першу чергу?”), у результаті якого ми побудували таку ієрархію відповідей:

1 місце – музичні сайти

2 місце – спортивні сайти

3 місце – анекдоти

Хоча визначальними стали результати другого етапу дослідження, коли респондентам було надано неконтролюємий доступ до Інтернету. Як результат, 14 із 15-ти студентів зайшли саме на порносайт або відкрили порносторінку на будь-якому іншому сайті. І це далеко не одиничний випадок. Можна скільки завгодно проводити аналіз причин цього випадку, адже могла виникнути вирогідність такого феномену, як колективне несвідоме. Але, дивлячись на статистику, ми бачимо, що поступово реальне Я перетворюється у віртуальне Я.

Тому ніхто не знає насправді, до чого може призвести створення людиною четвертого виміру. Інформаційний психоз, антисоціалізація та утрата всіляких вербальних контактів, перехід до віртуально-знакової системи. Але, з іншого боку, людина не могла створити четвертий вимір для того, щоб знищити людську цивілізацію. Тому будемо шукати шляхи до розуміння четвертого простору” людської свідомості.